شنبه, 08 ارديبهشت 1403   18. شوال 1445
 
instagram twtr fbk telegram Aparat

دلها پر از عشق امیر هر خانه ای بیت الغدیر

بسم الله الرحمن الرحیم

    

نویسنده: زهرا مرادی

   

درست است که به فرموده‌ی امام رضا علیه السلام، آسمانیان بهتر از اهل زمین روز غدیر را می‌شناسند و درک عظمت و فضیلت واقعی این روز در اندازه‌ی معرفت ما نمی‌گنجد،[1] اما هر کدام از ما که محبت امیرالمومنین و فرزندان ایشان را در سینه داریم، موظفیم در حد و توان خود، این روز را گرامی بداریم و تلاش کنیم از خیرات و برکات آن برای خود و نسل‌مان، توشه‌ای در خور آماده سازیم. می‌توانیم بزرگداشت غدیر را از حانه‌هامان شروع کنیم:

     

خانه را تزیین کنیم

عید غدیر از هر عید – حتی نیمه شعبان – بزرگتر و مهم‌تر است.[2] آن را بزرگ بداریم و این بزرگداشت را از خانه‌هامان شروع کنیم.

حیاط را چراغانی کنیم، پشت پنجره پرچم نصب کنیم، در راه پله، گلدان‌های طبیعی زیبا بگذاریم، در پذیرایی بادکنک‌های رنگی آویزان کنیم، ...[3]

اگر فرزندی در سنین ابتدایی داریم، از او بخواهیم برای تزیین خانه، ریسه‌های کاغذی درست کند. خصوصا در ایام تابستان یا تعطیلی‌های آخر هفته که حوصله‌ی بچه‌ها بیشتر سر می‌رود، درست کردن این کاردستی، سرگرمی مناسبی برایشان محسوب می‌شود. حتی کودکان 4 تا 6 ساله هم می‌توانند با راهنمایی و همراهی ما، ریسه‌های زیبایی درست کنند و در تزیین خانه به مناسبت عید غدیر سهیم شوند.

جهت آموزش ساخت ریسه میتوانید به بخش کاردستی‌هایسایت کودک و نوجوان بنیاد محمد (ص) مراجعه کنید.

   

استفاده از مداحی‌های شاد

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «روز غدیر، روز عید و خوشی و شادی است.»[4] ما هم از یکی دو روز مانده به غدیر، با پخش مداحی‌های زیبا در مدح امیر مومنان و بزرگداشت غدیر، فضای خانه را شاد کنیم. بگذاریم حس شادی و انتظار غدیر در خانه‌هامان جاری شود. اشعار شاد و آهنگین را با فرزندان‌مان همخوانی کنیم. مثلا با کوچکترها این شعر را به صورت آهنگین و شاد بخوانیم:

یه دل دارم حیدریه                       عاشق مولا علیه

من این دِلُ نداشتم                      از تو بهشت برداشتم

خدا بهم عیدی داد                       محبت علی داد

رو دلامون نوشته                         مولا علیُ عشقه (2)

هر کی که داره دوستِش               مسافر بهشته (2)

     

جشن بگیریم

در حد وسع و امکان‌مان روز غدیر را جشن بگیریم ولو برای جمع دو یا سه نفره‌ی خانواده خودمان.

اگر امکانش را داریم، از دوستان، همسایگان و فامیل دعوت کنیم تا در کنار هم، روزی را که عید اهل بیت است، بزرگ بداریم. لزومی ندارد جشن را لاکچری و پرهزینه برگزار کنیم. در حد وسع خود، با یک شربت و شیرینی ساده، با تذکر به چند فضیلت از امیر مومنان و اشاره به اینکه امروز وارث غدیر، فرزندشان مهدی علیه السلام است، با پخش چند مداحی شاد، با برگزاری بازی‌های جذاب گروهی، می‌توان یک جشن خوب و به یاد ماندنی رقم زد. حتی می‌توانیم دیگران را هم تشویق به همکاری کنیم. مثلا با یکی از همسایه‌ها به صورت مشارکتی، جشن برای ساکنین ساختمان برگزار کنیم. به این شکل، افراد بیشتری از برکت این کار نیک بهره‌مند می‌شوند.

     

بهترین لباس‌هایمان را بپوشیم

عید نوروز که می‌شود، بهترین لباس‌هایمان را تن می‌کنیم. حتی به داشته‌هایمان اکتفا نمی‌کنیم و به لباس‌های جدید و قشنگ‌تر می‌خریم. عید غدیر، چه از نوروز کم دارد؟ غدیر، روز سرور و شادی اهل بیت و دوستداران حقیقی ایشان است. بزرگترین عید و با فضیلت‌ترین عید است. فرزندان ما باید بدانند هیچ جشن و مراسمی ارزشش بیشتر از غدیر نیست. پس روز غدیر، بهترین لباس‌ها را تن‌شان کنیم و خودمان هم آراسته بپوشیم. اگر قرار است برای اعضای خانواده، در آینده‌ای نزدیک، لباسی بخریم، چه بهتر که آن را به بهانه‌ی غدیر تهیه کنیم. روز غدیر امام رضا علیه السلام هم خودشان و هم خدمتگزاران شان لباس نو به تن می‌کردند و می‌فرمودند: «روز غدیر، روز پوشیدن لباس نو و در آوردن جامه سیاه است.[5]روز غدیر، روز آراستن و زینت است. پس هرکس برای روز غدیر زینت کند، خداوند هر خطای کوچک و بزرگ او را می‌آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می‌فرستد و آنان هم نیکی‌های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند.[6]»

     

نسبت به خانواده، دست و دلبازتر باشیم

اهل بیت علیهم السلام توصیه فرموده‌اند در روز غدیر نسبت به خانواده وسعت داشته باشیم.[7]

چه نیکوست ما هم در روز غدیر نسبت به خانواده‌مان دست و دلبازتر برخورد کنیم. اگر می‌دانیم همسر یا فرزندمان به چیزی علاقمند است، در صورت امکان آن را در عید غدیر برایش تهیه کنیم و خاطره‌ای خوش از این روز برایش بسازیم.

اگر کاری، اعضای خانواده را خوشحال می‌کند، در صورت امکان آن را در روز غدیر، انجام دهیم. مثل بردن بچه‌ها به شهر بازی ...

     

اطعام کنیم

امام رضا علیه السلام فرموده‌اند: «کسی که در روز غدیر به مومنی غذا بدهد، مانند آن است که همه‌ی پیامبران و صدیقان را اطعام کرده باشد.»[8]

اگر قصد داشته‌ایم در آینده‌ای نزدیک، دوستان یا فامیل را به منزل‌مان دعوت کنیم، یا بازدیدی را پس بدهیم، ... این کار را در روز غدیر انجام دهیم.

اگر مهمانی دادن برایمان مقدور نیست، غذا یا شیرینی آماده کنیم و بین همسایه‌ها پخش کنیم. می‌توانیم همراه احسانی که تهیه کرده‌ایم، نوشته‌ای در بزرگداشت غدیر تقدیم کنیم. مثلا می‌توانیم بنویسیم:

دوست عزیز، عیدتان مبارک

این غذا به عشق امیر غدیر و به نیت سلامتی و فرج تنها وارث غدیر تهیه شده. خواهشمندیم شما هم هنگام تناول، به یاد امام غریبمان بوده و برای ظهورشان دعا کنید.

     

حرمت نگه داریم

امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «خداوند هیچ پیامبری نفرستاده، مگر آن که روز غدیر را عید گرفته و حرمت آن را نگه داشته است.» [9]

ما هم حرمت روز غدیر را نگه داریم و مشاجره، دعوا و بداخلاقی را کنار بگذاریم. در این روز با همسرمان، پدر و مادرمان، فرزندان‌مان، همسایه‌مان، ... مهربان‌تر باشیم.

     

هدیه بدهیم

اهل بیت علیهم السلام، یکی از نام‌های غدیر را «روز بخشش و هدایا» بیان کرده‌اند.[10]امام حسن مجتبی علیه السلام هنگامی که امیر مومنان در قید حیات بودند، در روز غدیر، مهمانی می‌دادند، اطعام می‌کردند و در انتها هم به مهمانان هدیه می‌دادند.[11] امام رضا علیه السلام هم روز غدیر مهمانی می‌دادند و هدایای متعددی از جمله لباس، انگشتر و ... به مهمانان‌شان عطا می‌کردند.[12]

ما نیز جهت عرض ارادت به ساحت امیر مومنان، هدایایی را تهیه و به دوستداران ایشان تقدیم کنیم.

از اعضای خانواده جهت آماده‌سازی هدایا، کادو کردن، نوشتن متن یادبود، ... کمک بگیریم تا همگی حس خوش خدمت به خاندان طهارت را تجربه کنند.

 

می‌توانیم فرزندان‌مان را تشویق کنیم به مناسبت غدیر برای دوستان و همکلاسی‌های خود، هدایایی دستساز آماده کنند. این کار، علاوه بر آنکه تذکری است برای فرزندمان که همواره غدیر را بزرگ بشمارد، تبلیغی خواهد بود برای همسالانش.

     

صدقه بدهیم

صدقه، در روز غدیر، صد هزار برابر روزهای دیگر، ارزش و اثر دارد.[13] از این فرصت استفاده کنیم و مقداری پول را بین اعضای خانواده تقسیم کنیم و همگی با هم صدقه بدهیم.

صدقه به نیت سلامتیِ یگانه وارث غدیر؛

صدقه به این نیت که تا قیام قیامت، خللی به محبتی که از امیر مومنان و فرزندانش در سینه داریم، وارد نشود.

صدقه برای رفع گرفتاری از همه، خصوصا محبان امیر مومنان

     

عید غدیر مبارک

    www.mohammadivu.org.MOHR    

    

    

    

   

    

 

 


[1]"إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ فِي السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْض‏ ..." یعنی: روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است: اقبال الاعمال، ج1، ص 468.؛ "وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ ... وَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ لِمَنْ عَرَفَهُ مَا لَا يُحْصَى بِعَدَد" یعنی: به خدا سوگند اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می‌شناختند، فرشتگان روزی ده بار با آنها مصافحه می‌کردند ... و بخشش‌های خدا به کسی که این روز را شناخته، قابل شمارش نیست: همان.

[2]رسول رحمت فرموده‌اند: "يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي‏‏" یعنی: روز غدیر خم، برترین اعیاد امت من است: اقبال الاعمال، ج 1، ص 466. ؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: "يَوْمِ غَدِيرِ خُم‏ ... وَ هُوَ عِيدُ اللَّهِ‏ الْأَكْبَر" یعنی: روز غدیر، عید بزرگ خداست: همان، ص 476.

[3]امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: "إِنَّ يَوْمَ الْغَدِير ... هُوَ يَوْمُ الزِّينَةِ فَمَنْ تَزَيَّنَ لِيَوْمِ الْغَدِيرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ خَطِيئَةٍ عَمِلَهَا صَغِيرَةً أَوْ كَبِيرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْم‏" یعنی: روز غدیر، روز آراستن و زینت است. پس هرکس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند همه‌ی خطاهای او را چه کوچک و چه بزرگ، می‌بخشد و فرشتگانی را به سوی او می‌فرستد، آنان نیکی‌های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند: اقبال الاعمال، ج 1، ص 464.

[4]"إِنَّهُ يَوْمُ عِيدٍ وَ فَرَحٍ وَ سُرُور": اقبال الاعمال، ج 1، ص 472.

[5]"إِنَّ يَوْمَ الْغَدِير ... یَوْمُ لُبْسِ الثِّيَابِ وَ نَزْعِ السَّوَاد": اقبال الاعمال، ج 1، ص 464.

[6]"إِنَّ يَوْمَ الْغَدِير ... هُوَ يَوْمُ الزِّينَةِ فَمَنْ تَزَيَّنَ لِيوْمِ الْغَدِيرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ خَطِيئَةٍ عَمِلَهَا صَغِيرَةً أَوْ كَبِيرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْم‏": اقبال الاعمال، ج 1، ص 464.

[7] امام رضا علیه السلام فرموده‌اند: "إِنَّ يَوْمَ الْغَدِير ... هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَزِيدُ اللَّهُ فِي حَالِ مَنْ عَبَدَ فِيهِ وَ وَسَّعَ عَلَى عِيَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَ يُعْتِقُهُ اللَّهُ مِنَ النَّار" یعنی: غدیر، روزی است که خداوند بر حال کسی که در آن روز عبادت کند و نسبت به اهل و عیالش و برادرانش وسعت داشته باشد، می‌افزاید و او را از آتش می‌رهاند: اقبال الاعمال، ج 1، ص 464. ؛ امام صادق علیه السلام فرموده اند: "وَ الْعَمَلُ‏فِيهِ يَعْدِلُ‏ ثَمَانِينَ شَهْراً وَ يَنْبَغِي أَنْ يَكْثُرَ فِيهِ ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ يُوَسِّعَ‏ الرَّجُلُ‏ فِيهِ‏ عَلَى‏ عِيَالِه": یعنی: ارزش عمل در آن روز (غدیر) برابر با هشتاد ماه است و شایسته است آن روز ذکر خدا و صلوات بر پیامبر زیاد شود و مرد، بر خانواده خود توسعه دهد: وسائل الشیعه، ج 10، ص 442 و 443.

[8]"يَوْم الْغَدِير ... مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِين‏": اقبال الاعمال، ج 1، ص 465.

[9]"وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا وَ كَانَ يَوْمُ بَعْثِهِ مِثْلَ يَوْمِ الْغَدِيرِ عِنْدَهُ وَ عَرَفَ حُرْمَتَه ...‏‏": اقبال الاعمال، ج1، ص 465.

[10]امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: "إِنَّ يَوْمَ الْغَدِير ... يَوْمُ الْحَبَاءِ وَ الْعَطِيَّة" یعنی: روز غدیر، روز بخشش و هدایا است: اقبال الاعمال، ج1، ص 464.

[11]امام رضا علیه السلام نقل می‌کنند که امام حسن مجتبی علیه السلام در روز غدیر مهمانی بزرگی می‌گرفتند که فقیر و غنی از آن مهمانی با بخشش‌های امام حسن به سوی خانواده‌هاشان بر می‌گشتند: "... وَ انْصَرَفَ بِوُلْدِهِ وَ شِيعَتِهِ إِلَى مَنْزِلِ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع بِمَا أَعَدَّ لَهُ مِنْ طَعَامِهِ وَ انْصَرَفَ غَنِيُّهُمْ وَ فَقِيرُهُمْ بِرِفْدِهِ إِلَى عِيَالِه": اقبال الاعمال، ج1، ص 464.

[12]"أَنَّهُ شَهِدَ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ وَ بِحَضْرَتِهِ جَمَاعَةٌ مِنْ خَاصَّتِهِ قَدِ احْتَبَسَهُمْ لِلْإِفْطَارِ وَ قَدْ قَدَّمَ إِلَى مَنَازِلِهِمْ الطَّعَامَ وَ الْبُرَّ وَ الصِّلَاتِ وَ الْكِسْوَةَ حَتَّى الْخَوَاتِيمَ وَ النِّعَالَ وَ قَدْ غَيَّرَ أَحْوَالَهُمْ وَ أَحْوَالَ حَاشِيَتِه" یعنی: امام رضا علیه السلام در روز غدیر عده ای از دوستان که برای دیدار ایشان آمده بودند را برای افطار نگه داشتند و قبل از آن، غذا، هدایا، لباس، انگشتری و کفش برای خانواده‌هاشان فرستاده بودند و احوال خودشان و اطرافیان شان کاملا عوض شده بود: اقبال الاعمال، ج1، ص 461.

[13]امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: "يَوْم غَدِيرِ خُم‏ ... الدِّرْهَمُ فِيهِ بِمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَم‏" یعنی: انفاقِ یک درهم در روز غدیر معادل صد هزار درهم است: اقبال الاعمال، ج1، ص 476.

    

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

 

به ما بپیوندید: 

instagram twtr fbk telegram Aparat

  

 
امروز:امروز:917
این هفته:این هفته:572
در مجموع:در مجموع:7152344
Center
Pagerank