سه شنبه, 29 اسفند 1402   9. رمضان 1445
 
instagram twtr fbk telegram Aparat

وظایف منتظران در عصر غیبت مُصلح

 

نویسنده:  مسعود بسیطی (کارشناس علوم تربیتی و ادیان و فرق ؛    این آدرس پست الکترونیک توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید )

 

انتظار، حالتی است روحی؛ نسبت به دوست داشتن یا نگرانی از آنچه در آینده آن را می یابیم. انتظار دو گونه است مثبت و سازنده و منفی و مخّرب. در انتظار سازنده این حالت قلبی، ضدّ یأس و ناامیدی است.

شاید معنای انتظار مثبت و سازنده در یک مثال ساده به خوبی روشن شود:

شخصی که در انتظار مسافری است، هر قدر که محبتش به او بیشتر باشد، در فراق او بی تاب‌تر خواهد بود و برای دیدنش مشتاق‌تر. همه چیز را مهیای رسیدن عزیزش می‌کند؛ لحظه‌ها را می‌شمارد؛ هر لحظه شعله اشتیاق در او سوزنده‌تر می‌شود، تا آنجا که خود به دنبال محبوب می‌رود و سراغش را از دیگران می‌گیرد.

انتظار «منجی موعود» نیز همین گونه است. آن کس که منتظر «مُصلِح» وعده داده شده است، باید همه چیز را مهیای ظهورش سازد: جسم و روحش را، کاشانه و دیارش را، یاران و نزدیکانش را.

 

 

Bullets انتظار در کلام خدا

خداوند، در قرآن کریم می‌فرماید:

"پس انتظار بکشید که من هم با شما از منتظرانم" [1]

"پس انتظار بَرید که ما هم با شما منتظریم" [2]

"بگو منتظر باشید که ما هم منتظریم" [3]

 

و این انتظارها به روزی ختم خواهد شد که:

وعده ی خدا محقق گردد (نور/55) [4] ؛

نور خدا کامل شود، اگرچه کافران کراهت داشته باشند (توبه/32) [5] ؛

دین حقّ بر تمام ادیان غالب و پیروز گردد، اگرچه مشرکان را خوش نیاید (توبه/33) [6] ؛

دین خدا در سراسر گیتی گسترده شود و همگان تنها خدای یگانه را پرستش کنند (نور/55) [7] ؛

حق، باطل را در هم شکند (انبیاء/18) [8] ؛

و زمین به صالحان به ارث رسد (انبیاء/106 و قصص/4) [9] !

 

و البته ناباوران خواهند گفت:

اگر راست می‌گویید پس کِی پیروزی بزرگ وعده داده شده خواهد رسید؟ (سجده/28) [10]

 

و گویا نمی دانند که خداوند فرموده:

سوگند به عصر ظهور قائم(عصر/1) [11] !

جز مومنان صالحی که یکدیگر را به حق و صبر سفارش کردند، همگان زیان‌کارند(عصر/2و3) [12] ؛

پس ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صبر کنید (آل عمران/200) [13] ؛

صبری جمیل (معارج/5) [14] !

همانا کافران، روز موعود را دور می‌پندارند؛ در حالی که ما آن را نزدیک می‌بینیم (معارج/6و7) [15] .

 

 

Bullets غیبت؛ معنا و حکمت

 

غیبت هدایتگر زمان، به معنای نبودن ایشان نیست. امام زمان بنا به دلایلی که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود، در غیبت و به صورت ناشناس زندگی می‌کنند. معنای غیبت ایشان، همانگونه که امام صادق  ششمین هدایتگر و جانشین پس از رسول خدا - فرموده اند این است:

"[مردم] او را می‌بینند اما نمی‌شناسند"[16].

هدایتگر این عصر، با آنکه در غیبت است، در میان کوچه و بازار راه می‌رود؛ و بر فرش‌های دوستان و معتقدان به ایشان قدم می‌گذارد[17]. این در حالی است که کسی ایشان را نمی‌شناسد. یعنی امام زمان، در میان مردم اما ناشناس زندگی می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که: زندگانی ناشناس و غریبانه‌ی قطب عالم هستی، شأن امامت ایشان را تعطیل نمی‌کند و امر هدایت مردم را تا ظهور به تعویق نمی‌اندازد. باب هدایت باز و هدایتگر، زنده است[18].

غیبت امام زمان، دلایل و حکمت‌های متعددی دارد. آنچه مسلّم است این است که وقتی خداوند بر مردم غضب کند، هدایتگر زمان را از جوار آنها دور می‌کند[19].

"جهالت دین داران، عداوت دنیا مداران و عدم یاری ائمه توسط مردمان، ... زمینه‌ی غیبت صاحب الزمان را فراهم نمود. خداوند، آخرین حجت خود را از چشم‌ها پنهان ساخت تا جان عزیزش از دستان ناپاک سفّاکان زمان در امان بماند. آخرین کوکب هدایت به امر خدا برای انجام مأموریتی مهم ذخیره شد و بدین سان عصر غیبت امام آغاز گشت." [20]

بنابراین، یکی از حکمت‌های غیبت و ناشناس زندگی کردنِ حجت خدا حفظ جان ایشان از گزند دشمنان خداست.

حکمت دیگر این است که: مردم، در بوته آزمایش و امتحان‌های این عصر، خالص‌تر و پیرایسته‌تر شوند. بدین وسیله منتظران حقیقی از مدعیان دروغی بازشناخته می‌شوند و ایمان‌دارانِ راستین از آزمون‌های الهی پیروزمندانه بیرون خواهند آمد.

حال، جا دارد از خود بپرسیم:

ما جزو کدام دسته قرار داریم؟ منتظران راستین یا مدعیان دروغین؟

آیا برای استقبال از این مهمانِ گرامی ـ که میزبان عالم وجود است ـ دل و جان خود را آماده ساخته‌ایم؟ آیا به وظایف خود، در این دوره ی خطیر واقفیم؟

  

Bullets وظایف منتظران

 

وظایفی که منتظرِ صالح در عصر غیبت مُصلح، به عهده دارد، متعدد است؛ که در این مقال، به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم. [21]

 

حفظ ارتباط قلبی با امام زمان علیه السلام

منتظران موعود، پیوسته با مصلح موعود پیوند قلبی دارند و هیچگاه این گوهر ارزنده (پیوند قلبی با امام) را از دست نمی‌دهند.

آنچه باعث تقویت این پیوند قلبی می‌شود، محبت به امام  و زنده نگاه داشتن یاد ایشان است.

محبت به هدایتگر زمان، به صورت فطری در نهاد مردم وجود دارد[22]؛ اما غفلت، سبب کم‌رنگ شدن این محبت می‌شود. شناخت ویژگی های امام  و یاد کردن از ایشان در مواقع مختلف و به بهانه‌های متفاوت، محبت و ارتباط قلبی با منجی را تقویت می‌کند.

 

انتظارمداوم ظهور منجی

باید پیوسته منتظر ظهور منجی موعود باشیم. و هر لحظه خود را برای آن واقعه عظیم، شیرین و بی مانند آماده سازیم.

پروردگار متعال، هدف خلقت بشر را «عبادت» بیان کرده، می‌فرماید:

"و جنّ و انس را نیافریدم مگر براى این كه [مرا] عبادت کنند"[23]

و مبیّن قرآن  رسول خدا  برترین عبادت را انتظار فرج بیان کرده است:

"افضل العباده انتظار الفرج"[24]

بنابراین، انتظار فرج، رسیدن به بالاترین عبادت و دستیابی به هدف خلقت است.

بدیهی است انتظاری که خمودگی و انفعال به همراه داشته باشد، مدّ نظر خدا و رسولش نیست؛ بلکه انتظار، باید با امید، پویایی، توجّه و توکل همراه باشد.

"نخستین مرحله‌ انتظار پویا، این است که آدمی دست خدا را بسته نداند، از رحمت بی‌پایانش ناامید نگردد و به اینکه او چاره سازِ هر بیچاره‌ای است ایمان داشته باشد. اما بالاترین درجه‌ انتظار، آن است که انسان با داشتن توکل و امید، خود نیز همّت کند و بستری مهیا سازد تا فرج حاصل شود ... تذکر به مردم درباره‌ شناخت و عمل به حقوق خدا و امام زمان، جامعه را به جامعه‌ای منتظر مبدّل می‌کند. جامعه‌ای که رنگ و بوی ظهور خواهد داشت." [25]

 

دعا و درخواست از خالق یکتا برای تعجیل در ظهور منجی

منجی موعود، خود از مردمان خواسته برای فرج دعا کنند و فرموده:

"برای فرج، بیشتر دعا کنید؛ همانا گشایش کار شما نیز در آن است"[26]

درس مهمی که از این کلام هدایتگر زمان می‌گیریم، آن است که دعا برای تعجیل ظهور، نه تنها برای زودتر فرا رسیدن آن روز تاریخیِ راحت انسانها و حاکمیت عدل در تمام جهان اثر دارد؛ بلکه وسیله‌ای برای حل مشکلات فردی و اجتماعی انسان‌ها در زمان غیبت نیز خواهد بود.

به عبارت دیگر، هر کس به حلّ مشکلات خود می‌اندیشد، برای حلّ آن مشکل، کوتاه‌ترین راه، دعا برای راحتی و آسایش آن مصلح موعود است.

خدای مهربان، آنگاه که کسی را به یاد منجی موعود و در حال دعا کردن برای آن بزرگوار ببیند، خواسته آن فرد منتظر را نیز بسیار بهتر از آنچه خودش خواسته است، بر می‌آورد.

برای دعا در حق مصلح موعود، می‌توان به زبان مادری از خدا درخواست کرد؛ و یا می‌توان از دعاهایی که در این باب سفارش شده، استفاده نمود. مانند: دعای مشهور اللّهمَّ کُن لِوَلِیِّک[27]، دعای عهد[28]، دعای ندبه[29]، زیارت آل یاسین[30] و ...

 

شناخت هدایتگر زمان

پیامبر رحمت فرموده‌اند:

"هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است"[31]

این کلام جاودانه پیامبر، یکی از وظایف مهم ما را یادآور می‌شود. وظیفه‌ای که نوعا از آن غافلیم.

تردیدی نیست که شناخت امام زمان فقط به معنای دانستن نام ایشان، نام پدر و مادر و تاریخ تولد ایشان نیست. چراکه هر فرد کافر و منافقی می‌تواند این خصوصیات را یاد بگیرد؛ همچنانکه دشمنان و منکرانِ امامان نیز عموما تا این اندازه درباره‌ آن‌ها، شناخت داشته‌اند.

آنچه مهم است، شناخت آن حضرت به عنوان هدایتگر زنده زمان است؛ و اینکه ایشان حقوق فراوان از جمله حق حیات و زندگی به گردن ما دارد. مانند پدری مهربان، دست عنایتش بر سر ماست، و مانند برادری دلسوز، برای حل مشکلات ما اقدام می‌کند؛ بی آنکه ما متوجه این همه عنایت از جانب آن بزرگوار باشیم.

وقتی آن بزرگوار، در حقّ ‌ما این همه احسان و توجه می‌کند، در حالی که هیچ نیازی به ما ندارد، آیا سزاوار است مایی که سر تا پا به ایشان نیاز داریم، حقوقی را که به گردن‌مان دارد، نادیده بگیریم؟

از همین رو یکی از وظایف منتظران شناخت ویژگی‌های هدایتگر عصر و حقوق ایشان است.

 

تلاش در حلّ مشکلات مردم

مردم هر عصری، فرزندان هدایتگر آن زمان محسوب می‌شوند.[32] بنابراین، اگر کسی در جهت حلّ مشکلات مردم بکوشد، قلب مبارک حجت زمان را شاد کرده است. کمک به حلّ مشکلات مردم  خصوصا دوستداران هدایتگر زمان  همواره نیازمند امکاناتِ مالیِ فراوان نیست؛ گاهی با مشورت، همفکری و همراهی گرفتاری مردم مرتفع می‌شود.

زندگی آنگاه زیبا می‌شود که به نیت شاد کردنِ قلب مبارک هدایتگر زمان ـ که قلب عالم است ـ شادی را در دل‌های همه مردم، به ویژه دوستداران و منتظران آن حضرت وارد کنیم.

 

سعی در خدمت به هدایتگر زمان

اهتمام به خدمت کردن آن حضرت؛ و اقامه یاد ایشان در تمام ایام ـ به ویژه در ایام میلاد آن بزرگوار ـ از دیگر وظایف ما، به شمار می‌آید. هر کسی می‌تواند در حد امکانات خود، نام و یاد آن بزرگوار را لااقل در محیط خانه و خانواده خود ـ زنده سازد. البته اگر بیش از آن نیز در وُسع کسی باشد، باید نسبت به آن اقدام نماید.

برای بیان اهمیت اهتمام به خدمت به مهدی علیه السلام، کافی است به حدیث شکوهمندی از امام صادق  ششمین هدایتگر و جانشین پس از رسول خدا - دقت کنیم که فرمود:

"اگر قائم علیه السلام را درک می‌کردم، تمام ایام حیاتم را در خدمت به او صرف می‌کردم" [33].

جایی که آن امام معصوم، اینگونه برای خدمت به فرزند خود  منجی موعود -، اشتیاق نشان دهد، ما که امّت آن امامِ همام هستیم، برای این خدمتگزاری چگونه باید بکوشیم؟!

 

تربیت نسل مهدوی

تا زمانی که مردم، نسبت به امر ظهور منجی موعود بی‌تفاوت باشند، خداوند امر فرج ایشان را به منتها الیه ممکن می‌اندازد.

در راستای احیای یاد امام در اذهان و تشویق مردم به طلب ظهور مصلح موعود، تربیت نسلی مهدوی ضروری می‌نماید. نسلی که به یاد هدایتگر عصرش باشد؛ شوق دیدار منجی را داشته باشد؛ کمر به خدمت آن بزرگوار بندد و ...

این جهاد عظیم  تربیت نسل مهدوی  به امکانات فوق العاده‌ای نیاز ندارد. اگر هر کسی وظیفه خود را در تربیت فرزندانش در این مسیر، به خوبی انجام دهد، این امر محقق می‌گردد و نسل آینده، همگی در طلب منجی و یاریِ او همدل و هم زبان خواهند شد.

یقینا بسیاری از مشکلات فعلی ما ـ در زمینه فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی ـ به دلیلِ غفلت از این اصل اساسی است. اگر خانواده خود را با نام و یادِ امام عصر علیه السلام آشنا کنیم، و پیوسته به یاد آن حضرت بیاندازیم، بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود.

آن حضرت به یکی از یاران مخلص خود فرموده‌اند:

"نَصَرتَنا، فَنَصَرناک"[34]: تو ما را یاری کردی، پس ما هم به یاریِ تو شتافتیم!

هر کس در یاری هدایتگر زمان خود بکوشد، مشمول همین احسان حضرتش خواهد بود. و نظر عنایت آن بزرگوار، خود، هر گره کوری را خواهد گشود.

 

Bullets سخن آخر

 

همان طور که گفته شد وظایف ما در برابر مصلح موعود، بیش از آن است که در این نوشتار مختصر بگنجد؛ اما گفته خود را با این فراز از دعای «نُدبه» متبرک می‌سازیم که:

"خداوندا! یاری‌مان فرما تا حقوق آن حضرت را در محضر مقدسش ادا کنیم"[35].

حقوق آن بزرگوار به گردن ما از یک طرف، و بی توجهی ما به آن عزیز از یاد رفته از طرف دیگر، عرق شرم را بر چهره‌هامان نشانده است.

در روزگار تراکم اشتغالات روزمره دنیوی، گاهی این حقیقت از یاد می‌رود که ما، بر سر سفره احسان مهدی علیه السلام نشسته‌ایم، و از یاد می‌بریم که میزبانِ گرامیِ ما، این حقّ را به گردن ما دارد که به یاد او باشیم؛ که یاد او خود، گره‌گشای مشکلات ما، در دنیا و آخرت است.

در نظر بگیریم که بر سر سفره بزرگواری نشسته‌ایم، و همواره نمک خورده و نمکدان شکسته‌ایم. در این حال، آیا روی نگاه کردن به آن بزرگوار را داریم؟

از سوی دیگر، می‌دانیم که او شاهد و ناظر اعمال ماست، و با وجود این همه غفلت و بی حرمتی، او عنایتش را به ما، دم به دم افزون می‌سازد.

در چنین شرایطی، شرمنده از کارنامه سیاه خود، بر در خانه آن بزرگ‌زاده می‌رویم، و به همان زبانی با حضرتش سخن می‌گوییم که روزی حرّ با هدایتگر عصرش - امام حسین علیه السلام - سخن گفت. یعنی به زبانِ شرمندگی و عرض پوزش، و به قصدِ تجدید نظر در زندگیِ روزمره خودمان، که از روح و معنویت تهی شده است.

یقین داریم که آن بزرگِ بزرگوار، که آیتی از کرامتِ خدای کریم و حجتی از مهربانی ‌آفریدگار مهربان است، همه پناه آورندگان را به پیشگاه خود می‌پذیرد.

با کلامی از زیارت روز جمعه خطاب به حضرتش عرض می‌کنیم:

"و شما ـ ای مولای من ـ بزرگ و فرزند بزرگان هستید؛ و خدا به شما امر فرموده که مهمان و پناهنده را به پیشگاه خود بپذیرید. و من، مهمان شما هستم و به درگاه شما پناه آورده ام. پس مرا مهمان کنید و پناه دهید."[36]

 

www.mohammadivu.org.MOHR

 
 
 
 
  
 
مطالب مرتبط

شبهات مهدویت

آیا "مهدی" لقب شخص خاصی است؟

هدایتگر این عصر، چگونه شخصیتی است؟

منجی موعود در ادیان آسمانی

مهدی در قرآن

معرفی هدایتگران الهی پس از پیامبر خاتم تا قیامت در خطابه غدیر

آیا «مهدی» همان عیسی بن مریم است؟!

اعتقاد به «مهدویت» نزد اهل تسنّن

 



[1] - "فَانتَظِرُواْ إِنِّی مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ": قرآن کریم، سوره اعراف، آیه 71.

[2] - " فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ": قرآن کریم، سوره توبه، آیه 52.

[3] - "قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ": قرآن کریم، سوره انعام، آیه 158.

[4] - "وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنوُا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخلِفنَّهُمْ فی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الّذِینَ مِنْ قَبْلِهمْ" یعنی: خداوند به کسانى از شما که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، وعده داده است که آنها را خلیفه و جانشین خود در روى زمین قرار خواهد داد. همان گونه که پیشینیان ایشان را خلافت روى زمین مرحمت فرمود: قرآن کریم، سوره نور، آیه 55.

[5] - "یُریدوُنَ أَنْ یُطْفِؤوُا نُورَ اللّهِ بأفْواهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاّ أنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکافِروُنَ" یعنی: [دشمنان] مى خواهند نور خدا را با دهانهاى خود خاموش کنند، ولى خدا مى خواهد نور خود را کامل گرداند، اگرچه کافران کراهت داشته باشند: قرآن کریم، سوره توبه، آیه 32.

[6] - "هُوَ الَّذِی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدى وَدِینِ الحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ" یعنی: او کسى است که پیامبر خود را با هدایت و دین حقّ فرستاد، تا دین حقّ را بر تمام ادیان غالب و پیروز گرداند، اگرچه مشرکان کراهت داشته باشند: قرآن کریم، سوره توبه، آیه 33.

[7] - "وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنوُا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ ...َلَُیمَکّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَلیُبَدِّلَنّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوِفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لایُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ" یعنی: خداوند به کسانى از شما که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، وعده داده ... آیینى را که بر ایشان پسندیده در سراسر گیتى خواهد گسترد، و ترس و هراسشان را به آرامش و امنیّت مبدّل خواهد نمود آنچنان که همگان تنها مرا پرستش کنند و هیچ چیزى را شریک من قرار ندهند. و کسانى که بعد از آن کافر شوند از پلیدان و بدکاران خواهند بود: قرآن کریم، سوره نور، آیه 55.

[8] - "بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ" یعنی: بلکه حق را به شدت بر باطل افکنیم، پس حق باطل را در هم شکند، و باطل بی درنگ از بین رود: قرآن کریم، سوره انبیاء، آیه 18.

[9] - "وَلَقَدْ کَتَبنا فِی الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحونَ" یعنی: ما پس از «ذکر» در «زبور» چنین نوشتیم که در آینده، بندگان صالح من وارثان زمین خواهند شد: قرآن کریم، سوره انبیاء، آیه 105 و 106. ؛ "وَنُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارثِینَ" یعنی: و ما اراده کرده ایم بر آنها که در روى زمین به ضعف کشیده شده اند منّت نهاده، آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم: قرآن کریم، سوره قصص، آیه 4.

[10] - "وَیَقُولُونَ مَتى هذا الفَتْحُ إنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ قُلْ یَوْمَ الفَتحِ لایَنْفَعُ الّذینَ کَفَروا اِیمانُهُمْ وَلاهُمْ یُنْظَرُون" یعنی: و [ناباوران] مى گویند: پس کى این پیروزى فرا مى رسد اگر شما راست مى گویید؟ بگو (اى پیامبر) روزى که فتح و پیروزى فرا رسد، دیگر ایمان آوردن براى کسانى که قبلاً ایمان نداشتند سودى ندارد، و به آنان مهلت و فرصتى داده نمى شود: قرآن کریم، سوره سجده، آیه 28 و 29.

[11] - "وَالْعَصْرِ" یعنی: سوگند به عصر: قرآن کریم، سوره عصر، آیه 1. امام صادق – ششمین مبیّن قرآن پس از رسول خدا - در تبیین این آیه فرموده اند مقصود از عصر، عصر ظهور قائم است: بحارالانوار، ج 24، ص 214.

[12] - "إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ" یعنی: همانا انسان دستخوش زیان است مگر آنان که ایمان آورده اند و كارهاى شایسته كرده و همدیگر را به حق سفارش و به شكیبایى توصیه كرده‏اند: قرآن کریم، سوره عصر، آیه 2 و 3.

[13] - "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" یعنی: ای کسانی که ایمان آورده اید، صبر کنید و دیگران را به صبر بخوانید و [با امام تان] رابطه برقرار کنید و تقوای الهی پیشه کنید تا رستگار شوید: قرآن کریم، سوره آل عمران، آیه 200.

[14] - "فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا" یعنی:: صبر کن؛ صبری جمیل: قرآن کریم، سوره معارج، آیه 5.

[15] - "إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا وَنَرَاهُ قَرِیبًا" یعنی: آنها آن را دور می‌بینند و ما نزدیکش می‌بینیم: قرآن کریم، سوره معارج، آیه 6 و 7.

[16] - "یرونه و لا یعرفونه": بحارالانوار، ج 51، ص 224.

[17] - بحارالانوار، ج 52، ص 154. ؛ امیر مؤمنان هم چنین فرموده‌اند: "حجت خدا در میان آنهاست، در كوچه و بازار آنها گام بر می‌دارد، و در خانه‌های آنها وارد می‌شود، و در شرق و غرب جهان به سیاحت می‌پردازد و گفتار مردم را می‌شنود، و بر اجتماعات آنها وارد می‌شود، و سلام می‌كند، او مردم را می‌بیند، ولی مردم تا روز معین و وقت معین او را نمی‌بینند": همان کتاب، ج 28، ص 72.

[18] - کتاب غربت، نصرت، مراجعه، نوشته مسعود بسیطی، ص 147. علاقمندان به موضوع نحوه ی بهره مندی از هدایت‌گر غایب، می‌توانند به کتاب مذکور مراجعه کنند.

[19] - امام باقر – پنجمین هدایتگر و جانشین پس از رسول خدا – می‌فرماید: "هنگامی که خداوند بر خلائق غضب کند، ما (هدایتگران) را از مجاورت آن‌ها دور می‌کند": کافی، ج 1، باب فی الغیبه، ح 31، ص 343.

[20] - کتاب غربت، نصرت، مراجعه، نوشته مسعود بسیطی، ص 146 و 147.

[21] - علاقمندان می‌توانند به کتاب «غربت، نصرت، مراجعه» نوشته مسعود بسیطی مراجعه کنند و وظایف منتظران در عصر غیبت را با تفصیل بیشتری در دفتر «نصرت» مطالعه فرمایند.

[22]  - امام باقر – پنجمین هدایتگر و جانشین پس از رسول خدا – می‌فرماید: "محبتی که نسبت به ما دارید ...کار خداوند است": بحارالانوار، ج 5، ص 222.

[23] - "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ": قرآن کریم، سوره ذاریات، آیه 56.

[24] - بحارالانوار، ج 52، ص 125.

[25] - کتاب غربت، نصرت، مراجعه، نوشته مسعود بسیطی، ص 114و 115.

[26] - "و اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم": بحارالانوار، ج 52، ص 92.

[27] - المصباح للکفعمی، فصل 45، ص 586. ؛ (متن این دعا در مفاتیح‌الجنان، بخش اعمال شب 23 ماه رمضان موجود است)

[28] - بحارالانوار، ج 53، ص 96. (متن این دعا در مفاتیح‌الجنان، موجود است)

[29] - بحارالانوار، ج 99 ، ص 104. (متن این دعا در مفاتیح‌الجنان، موجود است)

[30] - بحارالانوار، ج 53، ص 171. (متن این دعا در مفاتیح‌الجنان، موجود است)

[31] - بحارالانوار، ج 32، ص 331.

[32] - "از امام باقر – پنجمین مبیّن قرآن پس از رسول خدا - درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آیه‌ «وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ» (سوگند به پدر و فرزندش) سوال شد ایشان فرمودند منظور علی علیه السلام و فرزندان ایشان هستند": بحارالانوار، ج 36، ص 13.

[33] - "لو ادركته لخدمته ایام حیاتی": بحارالانوار، ج 51، ص 148.

[34] - بحارالانوار، ج 52 ، ص 75.

[35] - "وَ أَعِنّا عَلى تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ": بحارالانوار، ج 99 ، ص 108. (فرازی از دعای ندبه که متن آن در مفاتیح الجنان، موجود است)

[36] - "أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ كَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی": بحارالانوار، ج 99 ، ص 204. (فرازی از زیارت جمعه که متن آن در مفاتیح الجنان، موجود است)

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

 

به ما بپیوندید: 

instagram twtr fbk telegram Aparat

  

 
امروز:امروز:1567
این هفته:این هفته:4502
در مجموع:در مجموع:7095836
Center
Pagerank